Flash Action Script Giriş

             Şimdiye kadar ki flash çalışmalarımızda kullanıcıya sadece izlemek kalıyordu, bu konu ile birlikte artık kullanıcının da animasyonla etkileşime geçeceği çalışmalar yapacağız.  Daha önce herhangi bir programlama dili kullanan birisi için ActionScript kodları hiç yabancı gelmeyecektir. Kullanmayanların da korkmasını gerektirecek bir durum yok sade bir dille anlatmaya çalışacağım. Konuları örnekler üzerinden göstereceğim.
1. Window menüsünden Components (Ctrl + F7) tıklayınız. Açılan pencerede User Interface kısmından Radio Button seçip sahneye dört tane üst üste Radio Button nesnesi ekleyiniz.
2. Sahnemize tekrar dönüp text tool seçerek Radyo Butonların üzerine “Türkiye’nin Başkenti Neresidir?” şeklinde bir soru yazınız. Yine text tool seçiniz fakat bu sefer Properties kısmından Dynamic Text olarak değiştiriniz ve Radyo Butonların en altına bu Dinamik Text çerçevesini ekleyiniz. Yine dinamik text seçili iken Properties kısmında bulunan “var” alanına bir isim veriniz ben “sonuc” yazdım.
3. Radio Butonları teker teker tıklayıp Properties kısmından Parameters sekmesini açınız. Bütün Radio Buttonlar için groupName aynı olmak zorunda (sadece tek radyo buton seçilebilmesi için)) ben bu kısımda hepsine “sehir” yazdım. Label kısmında ise Radyo Buton üzerinde yazan yazıyı değiştiriyoruz. Herbir buton için farklı şehir isimleri yazınız.
4. Şimdi sırasıyla Radyo Butonlarımızı seçtikten sonra Window menüsünden Action (F9) seçiniz. Action Script kodlarımızı bu pencereye yazıyoruz, sonra hepsinin Actions ekranına

on (press){  _root.sonuc=”Bilemediniz”; }

kodunu ekleyiniz, Ankara seçeneğinde Bilemediniz yerine Bildiniz mesajını yazınız. Yazıma dikkat ediniz küçük-büyük harf duyarlılığı olduğundan yanlış yazılırsa animasyon çalışmayacaktır.
Animasyonu test edebilirsiniz.

BİLGİ YARIŞMASI
         Yukarıdaki örnekte tek bir kare ile çalışılmıştır, eğer biz bir bilgi yarışması yapmak istersek birden fazla kare kullanmamız gerekecek ve flashın çalışma mantığına göre animasyon çalışınca bütün kareler art arda çalışacak. Bunu engellemek için yine ActionScritp kullanmamız gerekiyor. Animasyon her karede duracak ve "İleri" butonu tıklanırsa diğer kareye geçecek.

Bu örneği yaparken yukarıdaki örnekte uyguladıklarımızı aynen uygulayacağız, fazlalık olarak şunlara dikkat edeceğiz.
1.  Animasyonun her karede durması için yeni bir kare eklediğimiz zaman sahnenin boş bir yerine tıkladıktan sonra Action penceresi açılacak ve

gotoAndStop(1);     

kodu yazılacak, parantez içindeki 1 hangi karede olduğunu gösteriyor. Siz bütün kareler için aynı kodu yazacaksınız ve parantez içine hangi karedeyseniz onu yazacaksınız. Böylelikle her karede animasyon bekleyecek.
2. "İleri" butonuna tıklanıldığı zaman diğer kareye geçmesi için her kareye Component-->User Interface kısmından Button ekleyiniz. Butonun label özelliğini "İLERİ" olarak değiştiriniz. Her karede butona tıkladıktan sonra Action kısmına

on(press) {  _root.nextFrame();                       }

kodunu yazarsanız bir sonraki kareye geçer. Bu kodun yerine istediğimiz herhangi bir kareye götürmek için yine butona

on(press) {  _root.gotoAndPlay(4); }

kodunu yazarsak bu sefer parantez içinde 4 olduğundan 4. kareye götürür.

3.  Bu bilgilere ilaveten yapmamız gereken, her soru için Dynamic Text nesnesinin var değerine farklı isimler vermek ve bir soru için Radio Buttonların groupName değerlerini aynı, farklı sorular için groupName değerlerini farklı vermemiz gerekiyor.
Bu bilgileri kullanarak aşağıdaki gibi bir animasyon hazırlayabilirsiniz.

Bu animasyon EML 11 A Sınıfı öğrencilerinden Ramazan GÜNGÖR tarafından hazırlanmıştır.

, , , , , ,

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir